Het ging niet over de Samenleesbijbel[1], maar dat had zómaar de titel van de preek kunnen zijn. Want de Bijbel nodigt uit tot sámenlezen. Dat vond de spreker van afgelopen zondagochtend. En Kortjakje is het roerend met haar eens. Want van voorgelezen worden uit de Kinderbijbel tot nu toe: zij leert er altijd méér van dan wanneer ze in haar eentje leest!
Samen lezen
De preek was opgebouwd uit een vijftal vragen. En de eerste luidde: “Met wie zou jij de Bijbel willen lezen?” Ik denk dat ik voor mijn opa zou kiezen. En dat past goed in de suggesties van de spreker, want als je sterk van elkaar verschilt, is dat samenlezen zeker zinvol. Dat verschil kan ‘m – zoals bij mijn grijze, kale opa – in de leeftijd zitten, maar het kan ook in culturele verschillen zitten, of verschil in kerkelijke achtergrond, of in de kleur van je haar. (De laatste heb ik er zelf bij verzonnen. Goed hè?)
De andere vier vragen die de spreker stelde luidden:
- In wie herken jij jezelf in het Bijbelgedeelte?
Het Bijbelgedeelte dat we lazen (Handelingen 8:26-49) ging over Filippus en een man uit Ethiopië. De man uit Ethiopië wordt in de Bijbel een eunuch genoemd. Dit was iemand die onvruchtbaar was gemaakt. Mijn tante zei dat dit vroeger ook werd gedaan met jongens die goed konden zingen in opera’s en dergelijke. Dan kregen zij niet de baard in de keel. Castraten werden zij genoemd. Ik vind het maar een bijzonder iets, en herkende me er niet zo in. Behalve dan dat mijn stem ook een beetje hoog is. Maar ja, ik ben natuurlijk geen jongen.
In Filippus herkende ik mezelf beter. Wie wil er nou niet met iemand meeliften als’ie over zo’n lange, hete weg loopt?
- Over wie gaat het eigenlijk?
Het antwoord dat de spreker gaf op deze vraag vond ik wel een openbaring. Ik dacht dat ik zou moeten kiezen tussen de eunuch en Filippus. Maar – inderdaad! – het ging in feite over Jezus! Niet over het evangelie van Mattheus, Marcus, Lucas of Johannes, maar over ‘het evangelie van Jezus’ (vs.35).
- Durf jij het eerlijke proces aan te gaan?
Van Filippus kunnen we leren goed te luisteren naar degene met wie we samen de Bijbel lezen. De spreker erkende ook wel haar éigen ideeën te hebben gehad, over waarover je het zou kunnen hebben. Zij dacht aan Jesaja 56:4 (zoek dit zelf maar op). Filippus was vast ook goed in de Bijbel thuis, maar hij sloot aan bij waar zijn gesprekspartner een vraag over had. Over wie gaat het in de boekrol die hij aan het lezen is? De les: goed luisteren naar je gesprekspartner én naar de heilige Geest.
- Wat zie je als je uitzoomt?
Deze vraag vond ik wat ingewikkelder, maar na even goed luisteren en nadenken snap ik ‘m. Sommige sprekers hebben het ook wel over de ‘context’. Ze bedoelen dan meestal dat je even in je Bijbel bladert om te kijken in welk Bijbelboek je zit. En wat er zoal nog méér in dat Bijbelboek staat. Wat zijn de grote lijnen? In welke geschiedenis speelt zich dit verhaal af? Wat is de grote lijn van de Bijbel als geheel? (Volgens opa zijn er verschillende soorten ‘contexten’: de literaire, de historische, de lokale, etc. Maar daarmee maakt hij het voor mij te ingewikkeld.) De spreker wees bijvoorbeeld op de woorden van Jezus bij zijn hemelvaart. De leerlingen zouden Jezus’ getuigen zijn van Jeruzalem, naar Judea, naar Gaza … tot de uiteinden van de wereld. Filippus deed dit op de weg van Judea naar Gaza. In Handelingen gaat Jezus’ zendingsopdracht in vervulling.
En uiteindelijk zal de eunuch bij de grote party zijn. Mét zijn mede-Ethiopiërs. En zelfs ook wij uit het verre Europa. Dit lees je in Openbaring 7:9-12.
Blessings,
Kortjakje
[1] De Samenleesbijbel is de Bijbel in Gewone Taal, aangevuld met ruim 500 pagina’s extra materiaal voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Gespreksvragen, weetjes, doe-opdrachten, illustraties en liedjes brengen bekende en minder bekende verhalen dichtbij. Uitgave van het NBG. Prijzen variëren tussen ca. 30 en ca. 60 euro.