Op aarde, net als in de hemel

Kortjakje is het niet met de spreker eens! Tja, moeten we dit dan wel plaatsen? Na rijp beraad doen we dit toch. Maar voel je vrij om het niet met haar eens te zijn. En laat ons dat vooral weten (communicatie@christengemeente.nl).

Op aarde, net als in de hemel

Vanuit de eerste drie beden van het ‘Onze Vader’, ging de preek in rap tempo naar de Efezebrief. In hoofdstuk 2 van dit Bijbelboek staat het zo duidelijk als wat: een christen is mét Jezus in de hemelse gewesten geplaatst. Dat is (eigenlijk) onze positie, nu al!
En van daaruit kijk je ànders tegen de dingen op deze aarde aan. Van daaruit kun je daar ook ànders voor bidden. Jezelf ànders opstellen. Met je God meedenken en -bidden. En “wandelen in de werken die Hij tevoren daartoe bereid heeft”.

Komt dit je zweverig over? Dan moet je zeker de preek nog eens terugluisteren. Zo praktisch als wat! Met enkele voorbeelden, uit het leven gegrepen. Als we zó eens allemaal zouden bidden, denken en doen als christenen. Wat zou de wereld daarvan opknappen.

Niet mee eens

Dit was dan het goede nieuws. Want het slechte nieuws bracht de spreker weliswaar voorafgaand aan de boodschap (mijn opa zegt: teveel naar vml. minister Zalm geluisterd; die had het nogal eens over “eerst het zuur en dan het zoet”), maar ik ben het niet vergeten. En ik ben het er ook helemaal niet mee eens! De spreker kondigde namelijk aan dat dit (vooralsnog?) zijn laatste preek in de christengemeente zou zijn. Hopelijk komt hij nog tot betere inzichten, … hopelijk wel bezien vanuit hemels perspectief uiteraard.