Geef de moed niet op!

“In the midst of deep sorrow … Lord You find me … I will not fear; I am not alone … You will go before me, You will never leave me”.

Kortjakje geniet op afstand ook van de zang en aanbidding in de video’s van de christengemeente. Direct voorafgaand aan de preek van 29 november werd een nieuw lied gezongen dat niet alleen krachtig ‘binnenkwam’, maar ook naadloos aansloot op de preek. En luister ook eens naar de liederen ná de preek. Niet minder mooi en niet minder toepasselijk!

De preek

Wat is de Bijbel toch een eerlijk en realistisch boek. De grote profeet Elia heeft in dienst van God enorm veel meegemaakt. Wat een overwinningsleven! Maar na zo’n mooie overwinning raakt hij uit balans door een serieuze bedreiging. Lees 1 Koningen 19:1-18. Elia slaat op de vlucht en raakt in een depressie.

1.     Nieuwe kracht om verder te gaan

Gezond eten, goed slapen, ontspannen. Goed voor je gezondheid. En God zorgt juist ook op deze terreinen voor Elia. Elia was niet op slag genezen, maar God gaf genoeg om verder te gaan. En zo trok Elia naar de berg Horeb, voor de volgende stap op zijn weg naar herstel:

2.     Een nieuwe ontmoeting met God

Elia kan en mag zich uiten, ook al heeft hij niet in alle opzichten een juist zicht. God stond hem toe om stoom af te blazen, maar gaat niet in discussie met Elia. God geeft hem – in de stilte – precies wat hij nodig heeft: een nieuwe, persoonlijke ontmoeting met zijn Heer. “I am not alone”!

3.     Een nieuwe opdracht

God gaf nieuwe mensen, die de opdracht van Elia vérder zouden kunnen uitvoeren. Ook geeft God hem inzicht op de dingen zoals ze werkelijk zijn. Er zijn meer mensen die op God vertrouwen, dan Elia had gedacht. En hij krijgt Elisa als ‘maatje’ naast zich.

Kortom: ‘Geef de moed niet op!’ Zo luidde de titel boven deze preek. Over een oude geschiedenis, die zo actueel kan zijn…

Beluister de preek of bekijk de hele dienst op Mijn Christengemeente.