Aan tafel!

Na een lange dienst eet Kortjakje altijd een warme maaltijd. Na het zien van enkele foto’s tijdens de preek was haar eetlust echter volledig verdwenen! Gebakken rupsen! Cavia’s…. BAH! In plaats van eten heeft ze dus maar een extra lange blog geschreven.

Harrrdinxveld-Giessendam

Harrrdinxveld-Giessendam. Het is ook lastig uit te spreken! De spreekster zal er vast op geoefend hebben voordat ze bij ons kwam. Ze kwam namelijk voor het eerst bij ons in de gemeente spreken.

3 maaltijden – een lijn in de Bijbel

De spreekster nam ons deze week mee in de Bijbel aan de hand van 3 maaltijden.

Het Pesachmaal

Het Pesachmaal duidt een markering van bevrijding aan. Het Israëlische volk richtte het Pesachmaal aan nadat het was bevrijd uit Egypte. De maaltijd herdenkt de uittocht en de sa’aq die daaraan vooraf ging. Sa’aq zijn jammerklachten. Niet zomaar jammerklachten! De jammerklacht heeft een zeer diepe laag: “wie kent mij nog?” En “wie ziet mij nog?”.

‘Toen vervolgde de Here: ‘Ik heb de ellende van mijn volk in Egypte gezien en Ik heb de jammerklachten over hun onderdrukking gehoord. Ik ben gekomen om hen uit de handen van de Egyptenaren te redden. Ik zal hen vanuit Egypte naar een ander, een goed land brengen. Dat zal een groot land zijn, een land dat overvloeit van melk en honing. Het is het land waar de Kanaänieten, Hethieten, Amorieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten wonen.’

Exodus 3:7-8

Gelukkig is God, onze God, een God die ziet. Lachaï-Roï, zo heb ik later in de dienst geleerd van een zuster. God zag het lijden en bevrijdde Israël.

Na de bevrijding gaf God het volk Israël regels en wetten. Op die manier wilde God hen leiden. Eén van de belangrijke onderdelen van deze wetten, zo zei de spreekster, is het oog hebben voor de sa’aq van anderen! God wilde dat Zijn volk – in het land waar ze als vreemdelingen zouden gaan wonen – oog zou hebben voor het kwartet van kwetsbaren. Kwartet, dat spelletje ken ik wel!

Dit kwartet bestaat in dit geval maar uit 1 set, bestaande uit:

  • De weduwe
  • De wees
  • De arme
  • De vluchteling

Hoewel ik een fanatiek spelletjes fanaat ben, kom ik de kaarten natuurlijk liever niet tegen. Het is voor het spel wel belangrijk dat – wanneer je één van de kaarten van het kwartet ziet – je ACTIE moet ondernemen! Zie om naar de weduwe, wees, arme en de vluchteling!

Het laatste avondmaal in Jeruzalem

Vorige week hebben we het avondmaal gevierd. Ook deze week kwam het weer naar voren. Bij het laatste avondmaal liet Jezus zien wat zijn lijden inhield voor ons. Ook al symbolisch voor bevrijding!

Het bruiloftsmaal op de nieuwe aarde

God zal uiteindelijk voor échte bevrijding zorgen. Wanneer de nieuwe hemel en aarde zullen komen. Wij zijn welkom, God nodigt ons uit aan zijn feestmaal. Niet alleen dat, nee, we mogen voor altijd blijven! Onze beker zal namelijk blijven overstromen.

Ik leerde door de preek dat de term “de beker stroomt over” een heel mooie symboliek heeft (Psalm 23). Vroeger, wanneer de koning een knecht uitnodigde, was de knecht welkom tot de tijd dat de schenker geen nieuw drinken meer inschonk voor de knecht. Dat was het teken: “wegwezen!”. Onze koning, God, laat de schenker blijven schenken, tot overstromen toe! Dit betekent dat wij voor eeuwig zijn uitgenodigd aan zijn tafel. Alle sa’aq zal omkeren in vreugde!

Ik hoop trouwens niet dat opa dan tegenover me zit, aan de tafel, in de eeuwigheid. Hij smakt zó hard!

Nu dan. Zo was het wel weer lang genoeg denk ik? Tot volgende week!

Blessings,
Kortjakje