Appje

Stel dat Jezus onze gemeente een brief zou schrijven… Kortjakje vroeg zich even af waarom Hij niet gewoon een appje kan sturen of desnoods een mailbericht. Maar de preek ging over de vraag wat er dan IN zou staan. Daar heeft Kortjakje nu al dagen lang over gefantaseerd.

Brieven

De preek ging afgelopen zondag over een zevental brieven. Die had ik natuurlijk thuis al doorgelezen, want, ook al ben ik door-de-week ‘altijd ziek’, voor zondag doe ik mijn huiswerk!

De inhoud van de brieven is nogal verschillend. Efeze was in feite een liefdeloze gemeente. In Smyrna hadden ze het moeilijk, want daar werd veel geleden. Vanwege hun geloof. Zouden wij dat ervoor over hebben? Pergamum was een ‘wereldse’ gemeente. “Worden wij ook niet teveel wereldgelijkvormig?”, vroeg de spreker. En hij had me bij mijn kladden! Denk en doe ik soms net als mensen die zónder God leven? Klopt dat wel met mijn geloof? Is het ergens aan te merken dat ik geloof?

Seks

In Tyatira namen ze het niet zo nauw met Gods bedoelingen met seksualiteit en huwelijk. Geloof jij daar nog in, en leef je daar naar? In de christengemeente van Sardes leek alles best goed te lopen. Maar dat was in feite alleen maar routine; het was een dood geloof! De brief aan deze gemeente was een ‘wake up’-call. (Heb jij die misschien ook nodig?)

Evangelisatie

En toen kwam er een wel heel bijzondere gemeente voorbij: Filadelfia. Daar hadden ze visie voor evangelisatie! Je houdt het toch niet voor mogelijk? Lees Openbaring 3:8 en denk er eens over na. Gelukkig was er na afloop van de samenkomst een mevrouw die een dansgroep wil formeren, en daarmee aan de mensen buiten wil laten zien hoe mooi het is om God te kennen en met Hem te leven. Hoera!

De laatste van de zeven christengemeenten stond er minder goed voor. In Laodicea waren de gemeenteleden lauw. De spreker zei dat de mensen daar rijk en trots waren. Hoe zou dat in Hardinxveld-Giessendam en omgeving zijn?

Tot slot

Die brieven moesten in alle gemeenten worden voorgelezen. Dan konden ze van elkaar leren. En ook wij kunnen er nog steeds van leren. Stel je voor, dat de Heer over de christenen in Molenaarsgraaf iets heel moois zou schrijven en over ons veel negatieve dingen. Dát zou  naar zijn!

Gelukkig zijn de brieven, net als het hele Bijbelboek Openbaring, bedoeld om ons voor te bereiden op de terugkeer van Jezus. Hoeveel tijd we hebben, weten we niet, maar ik zou zeggen: laten we die tijd goed gebruiken!

Blessings,
Kortjakje